notatki ze spotkania

Notatki ze spotkania z rodzicami, uczniami, nauczycielami i zespołami uczącymi – jak prowadzić je efektywnie, gdy jesteś psychologiem lub pedagogiem szkolnym?

Codziennie rozmawiasz z ludźmi – uczniami, nauczycielami, rodzicami… Niektórych widzisz po raz pierwszy, z innymi spotykasz się regularnie lub interwencyjnie co jakiś czas.

Jedne rozmowy trwają 30 sekund – inne 1,5h. Wpisujesz w dzienniki kontakty z wszystkimi tymi osobami (jeśli tego nie robisz – zacznij od dzisiaj). W pewnym momencie pamiętasz, że w sprawie tego ucznia coś miałaś zrobić, umówiłaś się na coś… ale na co? Dobre notatki ze spotkania i nawyki wpisywania zadań w listę “Do zrobienia” na odpowiedni tydzień, zwiększą Twoją efektywność, pomogą też w utrzymaniu wizerunku profesjonalisty. Z tego wpisu dowiesz się:

Do czego potrzebne są notatki?

Dlaczego warto wybrać notatki ze spotkania zamiast protokołu?

Jak efektywnie używać arkusza do notatek?

Do czego potrzebne są notatki?

Pomagają podczas prowadzenia rozmowy. Szczególnie w sprawach, w których w grę wchodzą intensywne emocje warto posiłkować się strukturą arkusza, by poruszyć wszystkie najważniejsze kwestie.

Wskazują, że należy ustalić cele związane z rozmową (Jakie działania podejmuje szkoła? Jakie działania podejmują rodzice? Na co wspólnie się zgadzamy jako zespół?)

Przypominają, że warto wpisać wszystkich uczestników rozmowy, datę oraz ucznia, którego spotkanie dotyczy.

Pomagają w podsumowaniu przebiegu spotkania, w tym w końcowym przedstawieniu ustaleń i kolejnych działań, jakie należy wykonać w związku ze sprawą. Wcześniej zdarzało mi się zapomnieć, że mam jeszcze coś do zrobienia w następnych dniach (lub w następnym miesiącu).

Jeśli zachodzi taka potrzeba, w arkuszu notatek ze spotkania znajdziesz miejsce na złożenie podpisów przez osoby uczestniczące w spotkaniu. Sprawia to, że dla wszystkich stron ustalenia będą bardziej wiążące.

Dlaczego notatki a nie protokół ze spotkania?

Protokół ma bardziej rozbudowaną strukturę – jeśli wolisz na co dzień korzystać z protokołów spotkań, rób tak. Osobiście wolę prostszą formę, szczególnie w przypadku kameralnych spotkań z rodzicami, z uczniem lub z jednym nauczycielem. Notatki są dla mnie, nie udostepniam ich nikomu. Protokoły do dokumentacji szkolnej spisuję zazwyczaj ze spotkań zespołów uczących danego ucznia, spotkań ws. WOPFU czy ewaluacji udzielanej pomocy PP, i są one umieszczane w szkolnej dokumentacji ucznia.

Jak używać arkusza “Notatki ze spotkania”?

Dostosuj arkusz do swoich potrzeb – możesz umieścić nazwę swojej placówki w nagłówku.

Wydrukuj 10 egzemplarzy (to takie minimum, żeby się przyzwyczaić do ich używania) i umieść w łatwo dostępnym miejscu.

2-3 egzemplarze noś ze sobą (zawsze wychodzę z gabinetu z podkładką z czystymi kartkami, arkuszem do zapisywania notatek i długopisem). Możesz pominąć ten punkt, jeśli nie prowadzisz dłuższych rozmów poza swoim gabinetem.

Przy rozpoczęciu rozmowy z uczniem, nauczycielem, rodzicem – korzystaj z arkusza, Zawsze informuję, że robię notatki, są tylko dla mnie (poza szczególnymi wyjątkami), żebym pamiętała o czym rozmawialiśmy, co ustaliliśmy, kiedy mamy się spotkać następnym razem.

Zawsze wpisuj ustalenia – kto, co, do kiedy ma zrobić. 

Wpisuj co TY masz zrobić, jakich kolejnych Twoich działań wymaga rozwiązanie tej sprawy.

Rozmowa z wychowawcą? Ustalenie spotkania zespołu uczącego z uczniem? Rozmowa z dyrekcją? Sprawdzenie za 2 tygodnie, czy wdrożono ustalenia zespołu? Bardzo łatwo o czymś zapomnieć w natłoku obowiązków i podczas „gaszenia pożarów”.

Na koniec dnia wypisz z arkuszy notatek zadania i umieść je na liście rzeczy do wykonania – papierowej, w telefonie, a może korzystasz z Asany czy Trello? Ważne, żebyś wpisała konkretne zadania oraz projekty.

Włóż notatki w dokumentację odpowiednich uczniów. 

Gotowe 🙂

Chcesz spróbować? Zapisz się na newsletter i odbierz prezent – gotowy do edycji arkusz „Notatek ze spotkania.” Możesz od razu skorzystać również z innych dostępnych materiałów. Sprawdź, co Cię interesuje.

Potrzebujesz czegoś więcej? 

Przeczytaj cykl artykułów o obserwacji ucznia. 

Po co obserwować ucznia

Jak NIE obserwować

Jak obserwować zachowanie

#autopromocja

Zgadzasz się? Nie zgadzasz się? Zostaw komentarz 🙂

Jeśli potrzebujesz więcej, żeby poczuć się pewnie podczas obserwacji (jak w tej piosence: Więcej, jeśli się da. Proszę o więcej każdego dnia…) Czy jakoś tak, to zapraszam Cię do zapisu na listę zainteresowanych kursem OBSERWACJA. Po kliknięciu w link przeniesiesz się do formularza zapisu 🙂

Basia B.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *