Jesteś początkującym psychologiem szkolnym? Potrzebujesz praktycznego wsparcia jako psycholog szkolny? eBook eBook dla początkujących psychologów szkolnych jest dla Ciebie. Razem raźniej.
Pamiętam mój pierwszy rok w pracy w oświacie (wcześniej pracowałam w ramach NFZ, więc realia były zupełnie inne). Jeszcze nigdy nie musiałam lawirować między tym, co miałam i chciałam robić, ani zapoznawać się z tak dużą ilością aktów prawnych, jak wtedy.
Niepewność – co mogę, czego nie mogę – a intuicyjnie zakładałam, że jednak mogę.
Stres – jeszcze takie dokumenty powinnam mieć? I to na wczoraj? Pewnego rodzaju bezradność – dlaczego nikt mi nie powiedział, jak ta praca naprawdę wygląda?
Brak jasności – czy to ja czy ktoś inny się tym zajmuje, czy może i ja, i pedagog?
Setki pytań codziennie się pojawiały w mojej głowie. Co to jest to WOPFU? Jak wypełnić dziennik? Czy muszę koniecznie prowadzić dzienniki dla wszystkich uczniów, czy tylko dla tych, którzy spotykają się ze mną regularnie? Co to jest ta ewaluacja i jak ją niby zrobić?
Dlaczego dostępna jest literatura dla psychologów szkolnych w języku angielskim, a w polskim – już nie? A jeśli nawet coś jest, to oferuje teoretyczne, a nie – praktyczne, podejście. Wiele bym dała za eBook dla początkujących psychologów szkolnych.
Gdy pracowałam głównie jako terapeuta dzieci z ASD miałam jasny zakres obowiązków. Opracowywałam (we współpracy z innymi specjalistami, przy interwizji czy superwizji) programy działania, na bieżąco zbierałam dane dotyczące efektywności prowadzonych oddziaływań, a ich ewaluacja odbywała się w razie potrzeby – nawet raz w tygodniu. Zajęć nie prowadziłam od semestru do semestru. Zamiast dzienników miałam specjalne karty do zbierania danych. Szkolne realia były dla mnie zaskoczeniem. Zamiast innych psychologów jako wsparcie miałam teraz pedagoga szkolnego i logopedę. Obie kochające pracę z drugim człowiekiem, kompetentne i stale się doszkalające. Jednak każda z nas była “z innej bajki”. Nie do takiego wsparcia byłam przyzwyczajona.
Do oświaty trafi w tym roku ( i kilku następnych) wielu psychologów. Niektórzy z doświadczeniem z innych placówek, niektórzy świeżo po studiach. Być może też należysz do tej grupy i chcesz spróbować swoich sił w szkole lub przedszkolu.
Zmiana przepisów i konieczność zatrudnienia psychologów w każdej placówce sprawi, że teoretyczna dostępność do pomocy psychologicznej w szkołach wzrośnie. Praktycznie – zarówno psycholodzy, jak pedagodzy i pedagodzy specjalni będą częściowo zmieniać swoje role. Wzrośnie dostępność specjalistów jako doradców. Ciężar udzielania wsparcia uczniom przechyli się jeszcze bardziej na stronę nauczycieli. Więcej o planowanych zmianach można poczytać w projekcie rządowym: Edukacja dla wszystkich (https://wartowiedziec.pl/attachments/article/57846/MEW_wersja_pelna.pdf), który jest obecnie w pierwszych fazach wdrażania. (PS dla tych, co nie mają ochoty zagłębiać się w prawie 200 stron opisów – tutaj można zapoznać się z założeniami i konstruktywną krytyką dokumentu już na początku artykułu: https://terapiaspecjalna.pl/artykul/edukacja-dla-wszystkich-miedzy-idea-a-realiami; dostęp do całości jest płatny niestety, być może w bibliotece uczelnianej lub pedagogicznej uzyskasz dostęp 👍)
eBook powstał po to, żeby wspomóc wszystkich psychologów wstępujących na nową ścieżkę rozwoju zawodowego. Jako specjaliści zdobywamy kompetencje pracując (praktykując) w wielu różnych miejscach. Żadne z nich nie przygotowuje nas na spotkanie z rzeczywistością oświatową. Wiele spraw opisanych w książce będzie Cię dotyczyć, nawet jeśli Twoja praca to “tylko” kilka godzin w przedszkolu lub szkole, w tygodniu.
Praca nad książką to wyzwanie. Bardzo chciałam podzielić się tym co, ułatwiało mi pracę w ciągu ostatnich 5 lat. Wiem jak dużo jest jeszcze do zrobienia, żebyśmy jako grupa zawodowa nie musieli “działać po omacku”. Chcę towarzyszyć Ci w tej wielkiej przygodzie, w której przyjmujesz wiele ról, obowiązków i możesz mieć realny wpływ na to, by dzieci i młodzież mogli w szkołach rozwinąć swoje skrzydła.
Planujesz rozpocząć pracę w oświacie na cały etat lub tylko jako dodatkowe źródło dochodów?
Zastanawiasz się, czy praca w oświacie jest dla Ciebie?
Chcesz dowiedzieć się jak, od praktycznej strony, może wyglądać praca w szkole?
Nie masz ochoty samodzielnie przekopywać się przez tony papierów, wzorów i wskazówek dostępnych w Internecie dla nauczycieli, aby potem dostosować je do swoich potrzeb jako specjalisty?
Nie chcesz inwestować w płatne szkolenia (różnej jakości) wyjaśniające jak działa udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole?
Może chcesz wejść w nowy rok szkolny z planem i zestawem wskazówek faktycznie ułatwiających pracę?
Ten eBook napisałam dla Ciebie!
Nie musisz wymyślać koła na nowo, możesz dostosować wzory dokumentów i checklisty do realiów Twojej pracy.
Używasz tylko tego, czego potrzebujesz.
Czytasz te rozdziały, które są Tobie potrzebne.
Korzystasz z tych instrukcji, list czy wzorów, które ułatwiają Tobie pracę.
Dlatego jest ich tak dużo, a każda może być – w Twoich warunkach, potrzebna lub zupełnie zbędna. Warto wiedzieć gdzie możesz taką checklistę lub wzór znaleźć i szybko dostosować (lub skorzystać z gotowca). 🙂
Więcej o eBooku dowiesz się tutaj:
Jeśli już pracujesz w oświacie i chcesz się dowiedzieć, jak DOBRZE czytać orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i opinie z poradni psychologiczno-pedagogicznych, zapraszam Cię do zapisania się na listę mailową i pobranie bezpłatnego mini eBooka:
Jeśli pracujesz w szkole, możesz pobrać prezent „Jak czytać opinie i orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego”, po zapisie na listę zainteresowanych eBookiem. Wystarczy przeczytać raz, a dobrze. Koniec z ślęczeniem nad ścianami tekstu raz po raz, by sprawdzić mocne strony lub obszary trudności opisane w opinii czy orzeczeniu. Uwielbiam Karty Potrzeb Ucznia – skracają czas pracy potrzebny do napisania programu zajęć, ewaluacji czy IPET.
Autopromocja. Wpis jest częścią wpisów związanych z eBookiem dla początkujących psychologów szkolnych.